عرفا در عبادت و پرستش خود را از عابدان و زاهدان، در چگونگی و اهداف عبادت، جدا میدانند. اینان عابدان و زاهدان را سوداگرانی میشمارند که عبادت را به خاطر اجر و پاداش، انجام میدهند با این تفاوت که عابدان، هم دنیا را میخواهند و هم آخرت را و زاهدان از دنیا چشم میپوشند و تنها آخرت را میخواهند. اما عارفان، خدا را نه به خاطر دنیا و آخرت بلکه بدان جهت میپرستند که او را دوست میدارند. چنانکه از مولای متقیان علی(ع) نقل شده که: «ما عبدتک خوفاً من نارک و لا طمعاً فی جنتک لکن وجدتک اهلاً للعبادة فعبدتک.» در متون عرفانی هم از رابعه نقل است که میگفت: «الهی، ما را از دنیا هر چه قسمت کردهای، به دشمنان خود ده. و هر چه از آخرت قسمت کردهای، به دوستان خود ده، که مرا تو بسی. خداوندا، اگر تو را از بیم دوزخ میپرستیم، در دوزخم بسوز و اگر به امید بهشت میپرستیم، بر من حرام گردان. و اگر تو را برای تو میپرستیم، جمال باقی دریغ مدار.»
سلام
منزل نو مبارک
مطلب خوب و شیرینی بود
بله ... عارفه ی بزرگ ، رابعه ی عدویه بسیار زیبا گفته
...
خدایا تو را می پرستم حقا لعبادتک
تو را می پرستم نه به طمع بهشتت
و نه از ترس دوزخت
بلکه برای آن که تنها تو شایسته ی پرستشی و به حق شایسته ی ستایشی
ایّاک نعبد
و ایّاک نستعین
...
♣♣سلام دوست گرامی♣♣
منزل نو مبارک باشه بهتون تبریک میگم
تصمیم خوبی گرفتید که بلاگفای نا مهربون رو ترک کردین.. حقش بود ..بس که اذیتمون کرد
امید وارم همواره موفق باشیدومن هم از نوشته های مفیدتان بهرمند شوم شاد باشید و سلامت