مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

منشاء عصمت از گناه


انـسـان ، مـوجـودى آزاد و انتخابگر است و کارهایش را بر اساس سود و زیان یا مصلحتى که در انـجـام یـا تـرک آن مى بیند انتخاب مى کند. از این رو، آگاهى و تشخیص نیک و بد نقش مهمى در انتخاب او دارد.
افـراد مـردم از نـظـر درجـه ایمان و توجه به آثار گناه متفاوتند؛ هر اندازه ایمانشان قویتر و تـوجـه آنـهـا به زیان گناهان بیشتر باشد، پرهیز و خویشتن دارى آنان بیشتر مى شود و به همان نسبت ، از ارتکاب گناهان پیراسته و برکنارند. اگر درجه ایمان به حد یقین برسد، به گـونـه اى کـه آدمـى حـالت خود را در حین ارتکاب گناه مانند کسى ببیند که مى خواهد خود را از کـوه پـرت کـنـد یـا زهـر کـشـنـده اى بـنـوشـد، در ایـن صـورت ، احـتمال ارتکاب گناه به صفر مى رسد و هرگز به طرف گناه نمى رود، همانند فرد عادى که از نـوشـیـدن زهـر و پـرتـاب کـردن خود از کوه امتناع مى کند، چنین حالتى را عصمت از گناه مى نامیم .
پس عصمت از گناه ، ناشى از کمال ایمان و شدت تقوا است و براى اینکه انسان به حد عصمت از گناه برسد، لازم نیست که نیرویى خارجى او را باز دارد یا در نهادش انگیزه گناه نباشد. اگر انـسـان تـوانـایـى انـجـام گـنـاه را نـداشـتـه بـاشـد، گـنـاه نـکـردن بـراى او کـمـال شـمرده نمى شود. او مانند انسانى است که در زندان حبس است و قادر به دزدى نیست ، آیا مى توان دزدى نکردن چنین انسانى را به حساب درستى و امانت او گذارد؟

نظرات 1 + ارسال نظر
لیلا 1388,07,18 ساعت 08:07 ب.ظ http://khodayemanshokret.blogfa.com/

بازم یه ختم قرآن دیگه

این دفعه با هزاران هزار نیتی که تو دلتون هست .

اول از همه برای سلامتی امام زمان.برای شادی روح همه گذشتگان به خصوص پدردوست عزیزمون (ترنم عزیز) و دختر عموی یکی از دوستان . شفای همه بیماران شفای دختر عمه ی یکی از دوستان که توکما هستند شفای دختر خاله و یکی دوست ندا جان و حل مشکلات . ......

خوشحال میشم ببینمتون[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد