مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

آیا سجده براى خدا بود یا آدم ؟

سوره مبارک بقره  آیه  34 :  وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلََّئِکَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُوَّاْ إِلا إِبْلِیسَ اءَبَى وَ اسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَا فِرینَ.
و هنگامى که به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده کنید، همگى سجده کردند جز ابلیس که سر باز زد و تکبّر کرد، و از کافران گردید.

شک نیست که سجده به معنى پرستش براى خدا است ، چرا که در جهان هیچ معبودى جز خدا نیست ، و معنى توحید عبادت همین است که غیر از خدا را پرستش نکنیم .اما داستان سجده ملایک به آدم چگونه قابل تفسیر خواهد بود ؟
- سجده بر آدم چون به فرمان خدا بود، در واقع بندگى و عبودیت خداست.  زیرا عبادت واقعى ، عملى است که خداوند بخواهد، نه آنکه طبق میل ما باشد. ابلیس حاضر بود قرن ها سجده کند، ولى به آدم سجده نکند.- سجده براى آدم نه تنها به خاطر شخص او، بلکه به خاطر نسل و اولاد او نیز بوده است . چنانکه در جاى دیگر مى فرماید: (خلقناکم ثمّ صوّرناکم ثمّ قلنا للملائکة اسجدوا لاءدم ) امام سجادعلیه السّلام مى فرماید: رسول خداصلّى اللّه علیه و آله فرمود: سجده بر آدم به خاطر ذرّیه و نسل او بود.- سجده بر آدم نه به خاطر جسم او، بلکه به خاطر روح الهى اوست . (فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین )

- فرشتگان براى آدم سجده پرستش نکردند، بلکه سجده براى خدا بود ولى بخاطر آفرینش چنین موجود شگرفى .

 - سجده براى آدم کردند اما سجده به معنى خضوع نه پرستش . - در این میان نظر قابل توجه را استاد آیت الله نکونام از مدرسین برجسته حوزه علمیه قم در درس تفسیر شان ، ارایه نموده است . ایشان می فرمایند : اصولا سجده بر اساس  احترام ناشی ازکمال صورت می گیرد ، کمال که بعد از سنجش یا امتحان بدست آمده باشد . دستور خدا وند به ملایک برای سجده به آدم (ع) ، بر این اساس صورت گرفت .

از سوی هم سجده از نوامس الهی محسوب نمی گردد تا به غیر از خدا جاییز نباشد. بنا بر این سجده  ملایک به دستور خدا به آدم ، سجده از روی احترام و تکریم مقام آدمی بود نه سجده عبادی که مخصوص خدا وند است.( والله اعلم)

نظرات 2 + ارسال نظر
زینب 1388,08,10 ساعت 06:05 ب.ظ http://www.rooznegar2.persianblog.ir


! سلام
قلمی زیبا و تأثیرگذار و وبلاگی پرمحتوا دارید.
برایتان آرزوی موفقیت بیشتر می کنیم
ضمنا خوشحال خواهم شد اگر وقت کردی سری هم به سایت من
که حاوی مطالب متنوع فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است بزنی.
اگرسایت منو در پیوندهای وبلاگت با نام ( روزنامه نگار تازه کار)
قرار بدی ممنون هستم بعد بگو به چه نامی در سایتم لینکت کنم.
پایدار باشید

جهان باکس 1388,08,10 ساعت 06:06 ب.ظ http://www.jahanbox.com

سلام .خوبی .معلومه کجایی؟ .این قدر گشتم تا اسم وبلاگت رو پیدا کردم .می تونی با ثبت لینکت آمارت رو اینقدر افزایش بدی که خودت هم باور نمی کنی .برو تو سایتشون بعد به قسمت لینک خود را اضافه کنید برو و لینکت رو ثبت کن و کد تولید شده رو تو قسمت ویرایش قالب بریز .خیلی با حاله.یه بار لینک باکس رو نشون بدی یه بار لینکت رو اول همه لینک باکس ها نشون میده
اسم سایتشون هم
www.jahanbox.com

ضمنا به سایتهای
پاسا‍ژ اینترنتی تجارتگر
www.tejaratgar1.ir
مدیریت آگهی و بازرگانی تجارتگر
www.tejaratgar.ir.com
اگر سر بزنی ضرر نمی کنی


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد