مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

اسم اعظم الهى


در روایات بسیارى ، موضوع (اسم اعظم خداوند) مورد اشاره قرار گرفته و اینکه هر کس خدا را بـا اسـم اعـظـمش بخواند، دعایش مستجاب مى گردد و هر چه از خدا بخواهد، به او مى دهد. در ذیل روایتى از رسول خدا(ص ) نقل شده که فرمود:
(وَالَّذى نـَفـْسـى بـِیـَدِهِ، لَقـَدْ سـَاءَلَ اللّهَ بِاسْمِهِ الاَْعْظَمِ الَّذى اِذا سُئِلَ بِهِ اَعْطاهُ وَ اِذا دُعِىَ بِهِ اَجابَ)  (1)
قـسـم به کسى که جانم به دست اوست ، او خدا را به اسم اعظمش خواند، همان اسمى که هرگاه به وسیله آن ، چیزى از خدا بخواهند، عطا مى کند و اگر او را به آن بخوانند اجابت مى نماید.
امـا در مـورد ایـن کـه کدام یک از نام هاى خداوند (اسم اعظم ) است ، روایات متعدد و متفاوتى ذکر شده و این تفاوت ممکن است به دلیل تعدّد اسم اعظم باشد. امام صادق (ع ) فرمود:
(اسم اعظم خداوند در سوره حمد پراکنده است .)  (2)
امام رضا(ع ) نیز فرمود:
(بـِسـْمـِاللّهِ الرَّحـْمـنِ الرَّحـیـمِ بـه اسـم اعـظم خدا از سیاهى چشم به سفیدى آن نزدیک تر است . (3)
امام صادق (ع ) به یکى از اصحاب خود فرمود:
آیـا نـمـى خـواهـى اسـم اعـظـم خـدا را بـه تـو بـیـامـوزم ؟ آن گـاه فـرمود: بخوان سوره حمد و (قـل هواللّه ) و آیة الکرسى و (انّا انزلناه ) را، سپس رو به قبله کن و درخواست کن آنچه را دوست دارى . (4)
اما نکته قابل توجه این است که حروف و الفاظ یک کلمه یا جمله یا آیه اى از قرآن به تنهایى داراى اثـرى نیست ، بلکه تقوا و پاکى و حضور قلب گوینده و توجه خاص او به خدا و قطع امـیـد او از غـیـر خـدا و تـوکـّل بـر ذات پـاک اوسـت کـه شـرایـط رسـیـدن بـه اسـم اعـظـم را تشکیل مى دهد. مفاهیم این الفاظ باید در جان انسان قرار گیرد و متخلّق به معناى آنها گردد تا بـه مـرحـله اى از کـمـال بـرسـد که دعاى او مستجاب و حتّى تصرّف او در موجودات تکوینى به فرمان خدا نافذ گردد. (5)
مرحوم علاّمه طباطبائى در این زمینه چنین مى نویسد:
اسـمـاى الهـى ـ بـه طـور کلى ـ و اسم اعظم او ـ به صورت خاص ـ هر چند در عالم هستى مؤ ثر بـوده و واسـطه ها و اسباب نزول فیض از ذات متعالى او در این عالم مشهود هستند، ولى تاءثیر آن مـربـوط بـه حـقـایـق ایـن اسما است ، نه خود الفاظى که دلالت بر فلان معنا دارد و نه به معانى آنها که از الفاظ فهمیده شده و در ذهن تصور گردیده ، بلکه معناى این تاءثیر این است کـه خـداى تعالى ، که پدیدآورنده هر چیزى است ، هر چیزى را به یکى از صفات کریمه اش ، کـه مناسب آن چیز است و در قالب اسمى است ، ایجاد مى کند، نه اینکه لفظ خشک و خالى اسم و یـا مـعـنـاى مـفـهـوم از آن و یـا حـقـیـقـت دیـگـرى غـیـر ذات مـتـعـالى خـدا چـنـیـن تـاءثـیـرى داشـتـه باشد. (6)


 1- بحارالانوار ، ج 93 ، ص 225 .
  2- همان ، ص 223 .
  3-  بحارالانوار ، ج 93 ، ص 224 .
  4- همان ، ص 223 .
  5-  پیام قرآن ، ج 4 ، ص 56 ـ 58 .
  6- المیزان ، ج 8 ، ص 355 .

نظرات 3 + ارسال نظر
Mostafa 1388,08,28 ساعت 02:13 ب.ظ http://www.Kashanfx.Blogfa.com

سلام دوست عزیز
من امروز به وبلاگت اومدم تا یه درخواستی ازت بکنم به عنوان یک همکار یک لطفی در حق من بکن میخوام به وبلاگ من یه سری بزنی .در مورد فارکس اطلاعات داری یا نه؟ اگه داری خوشحال میشم تجربیاتت رو در اختیار من هم قرار بدهی ولی اگه اطلاعی نداری ازت میخوام وبلاگ من رو مطالعه کنی شاید مسیر زندگیت از امروز تغییر کرد و تو هم به جمع تاجران دنیای فارکس پیوستی . در نهایت اگه یه لطف کوچیک هم در حق من بکنی خیلی خیلی ازت ممنون میشوم . ازت میخوام روی عکس اون خانم که کنار وبلاگ من هستش کلیک کنی فقط و وارد سایت اصلی بشی . فقط همین . دوست من با این کار ترافیک وبلاگ من رو نزد اون سایت بالا میبری و من به عنوان یک ایرانی میتونم رتبه ی اول رو در اون سایت بیارم و اتفاق دیگه ای رخ نمیدهد اگه میتونی برای کمک به من لینک وبلاگم رو به ادلیستت هم بفرستی ممنون میشم . پیشاپیش از لطفی که در حق من میکنی ازت ممنونم
بعد از اینکه اون لطف رو در حقم انجام دادی بهم یه خبری هم بده .راستی با تبادل لینک موافقی؟ اگه اره لطفا من رو با نام" اموزش فارکس" لینک کن بعدم بهم بگو با هرنامی که میخواهی لینکت کنم

سلام دوست بزرگوار!
به نکته خیلی مهمی اشاره کردید!. بعضیها مدام دنبال پیدا کردن اسم اعظم الهی هستند بدون اینکه متوجه باشن خود لفظ به تنهایی گره گشا نیست!.

مانا 1388,08,28 ساعت 03:33 ب.ظ http://manbadamkhoda.blogfa.com

باید قبل از مرگ....هزاران بار مرد....از بدیها....از صفتهای زشت...گناه غیبت ...تهمت...گناهان باطن و ظاهر....از همه چی از همه تظاهرات ونهانیان گنه الود که شوق خدا را از من ...((من الهی)) میگیرد...باید مرد تا لذت شهادت در ((من)) متولد شود تا شهید شد
[گل]
بیایید همگی تصمیم به مرگی قبل از مرگ جسم بگیریم[گل]



سلام
.......

وفرود میاید بر سرم ....پتکهای آتشین...خفه شو دروغگو!!!مسافران بیایید راست بگوییم ایاک نعبد ...ونپرستیم بتهای خوش خط وخال دلهای اشفته خود را....به گناه دل نبندیم....چرا که گنه یعنی جنگ با خدا....[گریه]

ممنون از حضورتون
بروزیم[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد