مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

چگونه می توان به مقام دوستی اهلبیت رسید؟

برای نیل به مقام دوستی اهلبیت  دو راه وجود دارد که هردو ملازم همدیگر می باشد ؛ نظری و عملی.

  نظری :  " محبت " فرزندی است که در دامان معرفت  و شناسایی پرورش می یابد و آن گاه که معرفت حاصل شد، کشش به سوی محبوب و شکل گرفتن طبق روش او نیز حتمی خواهد بود. از این رو نخستین قدم در ایجاد محبت و نیل به مقام دوستی اهلبیت (ع) ، شناخت آنان است و برای شناخت سه راه وجود دارد:

1-     مطالعه تاریخ زندگانی آنان.

2-     مطالعه و تفکر در سخنان و عملکرد آنان.

3-     شناخت خدا ( زیرا؛ با شناخت خدا و صفات او می فهمیم که اهلبیت که متصف به اوصاف و اسماء  الهی هستند چه وی‍زگی های دارند)

 عملی :  در این راه نیز دو روش اساسی وجود دارد ؛

     1-  تبعیت از آنان؛ عمل کردن به سخنانشان و اجتناب ازحرام و عمل کردن به واجبات، هم شکلی با آن سروران، متخلق شدن به اخلاق آنان در سخن وعمل. باروری و همچنین فزونی محبت به آن عزیزان ، به دوست داشتن امور و افرادی است که آنان دوست می دارند و متنفر بودن از هر کس و چیزی که ایشان، مبغوضش می دارند.

2-     رابطه وپیوند داشتن؛  زیارت آنان در حرم های پاکشان و یاد کردن ایشان از دور ونزدیک، موجب ایجاد محبت می شود. اینکه بر زیارت اهلبیت  (ع) این همه ثواب مترتب بوده و این همه به آن توصیه شده است؛ برای این است که با آنان " رابطه" پیدا شود. وقتی رابطه پیدا شد، " تشبه" پدید می آید و وقتی تشبه پیدا گشت ، " عشق ومحبت" به حد اعلای خود می رسد.

نظرات 1 + ارسال نظر
حسن فقیه 1388,08,29 ساعت 01:12 ب.ظ http://adabiatnews.blogsky.com/

سلام وبلاگ خوبی داری نظرت درباره تبادل لینک چیه ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد