مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

مشق عاشقی

اى که عاشق نئى ، حرامت باد * زندگانى که مى دهى بر باد

تاریخچه و چگونگى نگارش و تدوین قرآن

قرآن، که معجزه جاویدان پیامبر اسلام است، کتاب شناخت و معرفت است.
کتاب انسان ‏سازى و تربیت بشر است.
کتاب نور و روشنائى و حکمت است. کتاب اندیشه و تفکر و تدبر و خداشناسى است.
قرآن، کتاب ایمان و عمل صالح و جهاد و عدالت اجتماعى است.
کتاب همیشگى و همه ‏جائى و همه جانبه و جامع است.
کتاب هدایت و راهنمایى است... و سخن خداوند است و پیام آسمانى او.

این قرآن، بتدریج، در مدت 23 سال در شرایط گوناگون و طبق نیاز، نازل شد و احکام و مقررات و عقاید و معارف اسلام، از طریق «وحى‏» به پیامبر رسید و پیامبر هم آیات کتاب را به مردم ابلاغ کرد.

آیات قرآن که نازل مى‏گردید، پیامبر آنها را بازگو مى‏کرد، تا هم خودش آنها را حفظ کند و هم نویسندگان وحى، آنها را ثبت کرده و بنویسند. نویسندگان آیات قرآن به نام «کتاب وحى‏» معروف بودند که بارزترین این چهره ‏ها، على بن ابیطالب (ع) بود.

نویسندگان وحى، آیات نازل شده را، بر اساس امکانات آن دوران، روى پوسته درختان، برگ درخت، پارچه و حریر پوست ‏حیوانات، استخوان هاى پهن، سنگ و سفال، و احیانا کاغذ، مى‏ نوشتند.

اولین آیاتى که نازل شد، آیات اول سوره «علق‏» بود که در آغاز بعثت انجام گرفت. از آن پس براى مدتى طولانى، نزول آیات قطع شد ولى مجددا شروع گردید.

آنچه نازل مى ‏شد در خانه پیامبر نگهدارى مى ‏شد تا بعدا بصورت یک مجموعه در آید. حافظه قوى عرب‏ها، و نیز شوق فراوان مسلمین و همچنین مجذوب شدن افراد به زیبایى و فصاحت و بلاغت و گیرایى قرآن، باعث ‏شده بود که آیات را زود حفظ کنند.

نظرات 3 + ارسال نظر
۱ 1388,11,20 ساعت 12:05 ب.ظ

هیچکی مثل مو نمتنه آپ دیت کنه
هیشکی
.
www.shahrah.blogsky.com

موحدزاده 1388,11,20 ساعت 12:06 ب.ظ http://movahedzadeh.blogsky.com

سلام. زمانیکه آیات بر پیامبر نازل می‌شد بلافاصله ایشان به همسر محبوب خود عایشه می‌گفتند و بعد از آن به سایرین منتقل می‌شد.

سلام
بنده با این نظر شما موافق نمی باشم.
حال بدون توجه به مدارک تاریخی. قران موضوع خانوادگی نبود که اول به خانم محبوب و جوان رسول خدا گفته شود. از سوی هم این حرف شما یک نوع اهانت به رسول خدا تلقی می شود که او را با انسان های دیگر مقایسه کرده اید که به خانم جوان شان بیشتر از خانم های دیگر شان توجه می کرد. معیار برای آن انسان کامل ایمان افراد بود.

سارا 1388,11,20 ساعت 04:23 ب.ظ http://zendegietaze.blogsky.com

سلام! ممنون که خبر دادی آپ کردی. جالب بود. من شنیده بودم که مردم آیات رو حفظ می کردن و دهن به دهن می چرخید تا اینکه سالها بعد به دستور امام علی قرآن نوشته شد. این چقدر درسته؟

سلام
خدمت تون عرض کنم که که قرآن به شکل امروزی یعنی در یک جلد قرار گرفتن بعد از رحلت رسول خدا در آمده است . همانطور که در متن توضیح داده شده است از زمان نزول نوشته و یا حفظ می شد. درست است امام علی (ع) هم قرآن را جمع کرده بود و ایکاش آن قرآن اکنون در دسترس بود. اما متاسفانه مثل خیلی از مسایل دیگرآن قران در خانه امام علی (ع) ماند . البته نا گفته نباید گذاشت قران امام علی و قران کنونی از نظر محتوا هیچ فرقی باهم ندارد. تنها قران امام علی چیزی که داشت شان نزول واسامی برخی افراد درآن ذکر شده بود...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد