-
یامن...
1389,02,28 09:56
-
[ بدون عنوان ]
1389,02,25 12:42
بقیت الله آجرک الله فی مصیبت جدتک حضرت زهرا(س)، الگوى ابرار
-
اللهم ...
1389,02,23 00:08
-
الله
1389,02,20 17:31
-
سیاسیت از دیدگاه علی (ع)
1389,02,20 04:21
سیاسیت از دیدگاه علی (ع) در نگاه امیرالمؤمنین(ع) که برخاسته از عمق شناخت عالم و آدم و درکحقیقت هستی است، اصول اخلاقی، خاستگاه سیاست و مقوم ارزش آناست، تا جایی که هرگونه تلاش سیاسی خارج از این چارچوب، پیروی ازهوی' و هوس، و زیان و خسران تلقی میشود. در این مجال تنها به برخی از این...
-
محنت قرب
1389,02,19 18:41
محنت قرب گفت در مکه مجاور بودم در حرم حاضر و ناظر بودم ناگه آشفته جوانى دیدم نه جوان ، سوخته جانى دیدم لاغر و زرد شده همچو هلال کردم از وى ز سر مهر سؤ ال که مگر عاشقى اى شیفته مرد که بدین گونه شدى لاغر و زرد؟ گفت : آرى به سرم شور کسى است کس چو من عاشق رنجور بسى است گفتمش یار به تو نزدیک است یا چو شب روزت از او تاریک...
-
جامعه مسلمانان از دیدگاه امام على(ع)
1389,02,19 11:39
جامعه مسلمانان از دیدگاه امام على(ع) امام علی - علیه السلام - در یک سخنرانی بسیار جالب که در برابر شخصیت ها و رهبران مسلمانان زمان خود ایراد فرموده است 1 ابتدا به بیان ویژگی های مسلمانان بی تفاوت و بی مسؤولیت می پردازد و این که چگونه جاذبه مادیات آن ها را مسخر کرده است و ضمناً راز انحطاط و بدبختی جامعه مسلمان که از...
-
ای خدای محمد
1389,02,18 12:27
-
یافاطمه زهرا (ع)
1389,02,14 19:16
-
از که تقلید کنیم
1389,02,14 19:03
از که تقلید کنیم امام عسگرى(ع) نقل می کند که مردی از امام صادق(ع) پرسید: چرا خداوند، عوام یهود را در قرآن * به خاطر پیروی و تقلید از علما و دانشمندان خود سرزنش کرده است، در صورتی که آن ها هم مانند عوام جامعه مسلمان راهی برای فهمیدن کتاب خدا و قوانین الهى، جز آنچه از دانشمندان خود می شنیدند نداشتند؛ مگر عوام یهود هم...
-
ویژگى هاى برادر خوب
1389,02,11 08:32
ویژگى هاى برادر خوب صـرف نـظـر از بـرادرى عمومى مسلمانان ، هر فردى به تناسب روحیات و احساسات خویش با فـرد یا افراد منتخب خویش انس مى گیرد و رابطه اى خصوصى ـ نسبت به اخوّت عمومى ـ ایجاد مى کند چنانکه رسول اکرم (ص )پس از هجرت ، مسلمانان را دوتا دوتا براساس روحیات مشترک ، بـرادر یـکـدیـگـر قـرار داد و خود نیز حضرت على (ع...
-
دوستی به اندازه تقوی
1389,02,10 18:35
دوستی به اندازه تقوی گـرچـه رشـتـه ایمان ، همه مؤ منان را با هم مرتبط و برادر مى سازد و از این رهگذر حقوقى را بـر عـهـده هر یک مى گذارد، ولى طبیعى است که همه برادران با هم یکسان نیستند و به تناسب ایمان ، تقوا، اخلاص و... در سطوح مختلفى قرار مى گیرند و هر سطحى نیز، نوعى دوستى و حقوقى را مى طلبد. امـام جـواد(ع )مى...
-
استفتاء از مراجع عظام درباره دعانویسی
1389,02,10 11:05
استفتاء از مراجع عظام درباره دعانویسی در سالهای اخیر، مراجعه به دعانویس، رمال، فال گیر، جن گیر و مواردی مانند آن و همچنین دریافت وجوه کلان در مقابل انجام این اقدامات افزایش یافته است. از آنجا که دعا امری مورد تاکید ادیان الهی به ویژه اسلام است، این سوال مطرح میشود که آیا اموری همچون دعا نویسی نیز مورد تایید اسلام...
-
یا زهرا (ع)
1389,02,09 17:12
-
حقیقت نه شعار
1389,02,09 10:22
حقیقت نه شعار بـا نـگـاهـى گذرا به منابع اسلامى بخوبى درمى یابیم که (اخوت ) یک حقیقت جارى در همه ابـعـاد زنـدگـى مـؤ منان است و با ماهیت ایمانى آنان گره خورده است و یک پدیده تشریفاتى و شعارى نیست ، امام صادق (ع )، برادر دوستى را بخشى از دین دوستى دانسته و فرموده است : (مِنْ حُبِّ الرَّجُلِ دینَهُ حُبُّهُ اَخاهُ) 1...
-
عکس خدا !
1389,02,09 00:26
عکس خدا ! خداوند منان بعد از خلق انسان ، از روح خود در او دمیده و وى را به قدرت و نعمت عقل مفتخر مى گرداند. پس از ملکه کردن اسماء و صفات و تطهیر جسم و روح و نفس ، آدمى شبیه به بلورى مى شود که حتى مى توان آن را به آئینه اى تشبیه کرد، که تصویرى از خداوند را در خود نشان مى دهد. کاربرد آیینه در اینجا نوعى تشبیه است ، تا...
-
اخوّت
1389,02,08 11:10
تـضاد منافع ، برترى طلبى ، تنگ چشمى ، محدودیت نعمت ها و ثروت ها و... انگیزه هایى است که از روزهاى نخستین زندگى بشر، طعم شیرین صلح و همزیستى مسالمت آمیز را در ذائقه انسان هـا تـلخ کـرده و آنـان را ـ کـه بـر اثـر خـلقـت و طـبـیـعـت ، همزاد، همراه و هم هدف هستند ـ به جان یـکـدیـگـر انـداخـتـه اسـت ؛ بـرادرکـشى رسم...
-
فرهنگ القاب فاطمه(س)
1389,02,07 20:46
فرهنگ القاب فاطمه(س ) نامگذارى نوزاد تنها رسمى دیرینه در میان بشر نیست، از سنتهاى خدایى است که با آفرینش نخستین آفریده، همراه بوده است. «آدم» و «حوا» اولین نامهاى بشرى است. بعد از آن نیز لازمترین و مهمترین چیزهایى که به آدمى آموخته شد اسمهایى چند بود. وعلم آدم الاسماء (پروردگار به آدم اسمهایى آموخت.) پس از آن، بشر...
-
مثلث
1389,02,07 17:18
مثلث در چرخه خلقت ، موجود با ارزش ، آدمى است زیرا مى تواند با تلاش و جدیت و خودسازى ، به بالاترین درجات کمال برسد، مقامى که هیچ یک از آفریده ها نمى توانند به آن دست یابند. اگر انسان خود را پرورش دهد و در جهت کمال رشد نماید، مى تواند ارتباطى عمیق و همه جانبه با خداوند برقرار نماید، و به آنچه که نهایت هدف خلقت است...
-
یا زهرا (ع)
1389,02,07 09:16
-
برترین نعمت خداوند خدای سبحان
1389,02,07 08:01
برترین نعمت خداوند خدای سبحان در سورهی مبارکهی "الرّحمن" فهرستی از موجودات جهان آفرینش و مجموعهای از نعمتهای مادی و معنوی خود را بیان میفرماید؛ از دنیا و آخرت، از انسان و فرشته و جنّ، از آفرینش انسان و سیر کمالی او، از بهشت و سعادتهای ابدی، و از نعمتهای ظاهری و باطنی و.... در صدر این سوره و پس از ذکر...
-
انواع غیرت
1389,02,06 17:47
انواع غیرت شـایـد بـتـوان ، انـواع غـیـرت را بـه تـعـداد پـدیـده هایى که نزد انسان ، تقدّس و حرمت دارد، گـسـتـرش داد کـه در ایـن صورت از مرز شمارش فراتر مى رود. امّا از دیدگاه دیگر مى توان هـمـه پدیده هاى مقدّس را در قالب دین ، ناموس و آبرو و میهن خلاصه کرد که در نتیجه ، غیرت به سه نوع : دینى ، ناموسى و ملّى تقسیم مى...
-
نکوهش ترک ذکر خدا
1389,02,06 10:29
نکوهش ترک ذکر خدا هـمـه گـرفـتـارى هـاى انـسـان بـر اثـر نـفـس امـّاره و غـفـلت از یـاد خـداسـت کـه مـوجـب تیرگى دل شـده و شـیـطـان را بـر او مسلّط مى کند و در نتیجه انسان را به ورطه هلاکت مى اندازد. قرآن کریم رویگردانى از یاد خدا را سخت نکوهش کرده مى فرماید: (فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللّهِ) *...
-
گل وبلبل
1389,02,05 20:51
-
مراتب ذکر
1389,02,03 23:11
مراتب ذکر ذکر داراى سه مرتبه است : الف ـ ذکر قلبى اصـل ذکـر همان توجّه قلبى و به یاد خدا بودن است : قلب انسانِ ذاکر، به یاد خدا زنده است ؛ از او نور مى گیرد، براى او مى تپد و توجهى به غیر او ندارد. در خانه دل ، ما را جز یار نمى گنجد چون خلوت یار این جاست اغیار نمى گنجد در کار دو عالم ما چون دل به یکى دادیم جز دوست یکى...
-
حقیقت ذکر
1389,02,03 10:37
حقیقت ذکر اولیـن مـرحـله ذکر، گفتن و تکرار (اللّه اکبر)، (سبحان اللّه )، (الحمد للّه ) و... با حالت توجّه است ، زیرا بیان همین کلمات ، دل را صفا مى دهد و موجب مى شود که انسان از یاد و حضور خـدا غـافـل نـشـود. مـرحـله بالاتر و مهم تر ذکر، یاد خدا به هنگام روبه رو شدن با معاصى و گـنـاهـان اسـت . یـعنى ذکر بتواند انسان...
-
ای ادما...
1389,02,02 23:15
-
یاد خدا
1389,02,02 11:41
یاد خدا (ذکر) به معناى (یاد کردن با قلب یا زبان ) است . این واژه در فرهنگ اسلامى مفهوم خاصى دارد؛ در آیات قرانى و روایات اهل بیت (ع )گاهى به معناى (به یادِ خداى سبحان ، اسـمـاى الهـى و نعمت هاى خدا بودن ) به کار رفته است و گاهى نیز به معناى یادآورى ایّام اللّه و سرگذشت بندگان صالح ، اولیاى خدا و پیامبران و مانند آن...
-
غیرت دینى
1389,02,02 01:03
غیرت دینى واژه (غیرت ) به طور عموم و مطلق به معناى رشک و حسد نسبت به ناموس و حفظ و حراست او از نـامـحـرم اسـت و ترکیب هاى (غیرت دینى ، غیرت ملّى ، غیرت سیاسى ) و مانند آن که در زبان فـارسـى کـاربـرد دارد، بـه مـفـهـوم حـفاظت دین ، ملّت و سیاست از گزند دشمنان است . واژه هاى (مـروّت ، جـوانـمـردى و حـمیت ) معنایى نزدیک...
-
خودسازى
1389,02,01 10:50
خودسازى منظور از خودسازى ، (پیراستن خود از زشتى ها و آراستن به خوبى ها)ست که علماى اخلاق از آن بـه (تـخـلیـه و تـحـلیه ) تعبیر مى کنند. انسان سازى در مرحله نخست کارى خدایى است و آفـریـدگـار جهان با اسم شریف (ربّ) متکفّل پرورش و تربیت همه آفریدگان خویش است و درباره تربیت انسان نیز فرمود: (... وَ لَوْ لا فـَضـْلُ اللّهِ...