-
چهارشنبه؛ پیاده روی مراجع با پای برهنه
1388,07,20 17:26
همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، دو تن از مراجع تقلید به سمت حرم حضرت معصومه(س) با پای پیاده پیاده روی خواهند کرد . به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، حضرات آیات حسین وحید خراسانی و لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، چهارشنبه، 22 مهرماه به سمت...
-
مرغ جان
1388,07,20 12:46
مرغ جان را هر دو عالم آشیانی بیش نیست حاصلم زین قرص زرین ، نیم نانی بیش نیست ازنعیم روضه رضوان غرض دانی که چیست؟ وصل جانان،ورنه جنت بوستانی بیش نیست گفتم از خاک درش سر بر ندارم بنده وار باز می گویم سری برآستانی بیش نیست آنچنان در عالم وحدت نشان گم کرده ام کز وجودم این که می بینی نشانی بیش نیست چند گویم هر نفس کآهم...
-
آن باش که هستى
1388,07,20 07:21
گویند شغالى، چند پر طاوس بر خود بست و سر و روى خویش را آراست و به میان طاوسان در آمد. طاوسها او را شناختند و با منقار خود بر او زخمها زدند . شغال از میان آنان گریخت و به جمع همجنسان خود بازگشت؛ اما گروه شغالان نیز او را به جمع خود راه ندادند و روى خود را از او بر مىگرداندند . شغالى نرمخوى و جهاندیده، نزد شغال...
-
ابزار فهم قرآن
1388,07,19 23:24
آنچه مسلم است ، این است که بدون تکامل نفوس بشرى بدون تزکیه و تهذیب نفوس ، بدون ایمان واقعى و بدون هدایت و تقوا، فهم کتاب محال است . کسى گمان نکند ما مى توانیم بدون حرکت تکاملى علما وعملا کتاب را بفهمیم این محال است ! اگر کسى مى خواهد با کتاب و معانى اشنا شود، احتیاج به تکامل دارد. حضرت صادق (ع ) به ابوحنیفه فرمود : ما...
-
قضاوت بعد از مرگ
1388,07,19 20:15
در پایان زندگی ، از روی تعداد مدرک هایی که گرفته ایم ، مقدار مالی که اندوخته ایم و کار های بزرگی که به انجام رسانده ایم ، در باره ی ما قضاوت نخواهد شد ،بلکه از ما خواهند پرسید : آیا گرسنه ای را سیر کردی ؛ برهنه ای را لباس پوشاندی و بی خانه ای را پناه بخشیدی " . گرسنه ی نه فقط لقمه نان که گرسنه ی عشق ، برهنه ی نه...
-
دعاى بندگان مخلص خدا
1388,07,19 17:07
قرآن کریم ، گفت و گوى خداوند بزرگ با اهل جهنم و پاسخ آنان را بازگو مى فرماید خداوند به جهنمیان خطاب مى کند و مى گوید: گروهى از بندگان من دعا مى کردند و مرا مى خواندند، اما شما آنها را مسخره مى کردید، و به آنان پوزخند مى زدید، دعاى آنان این بود : ربنا آمنا فاغفرلنا و ارحمنا و انت خیرالراحمین ( مؤ منون آیه 109 . )...
-
خلاصه قرآن !
1388,07,19 11:42
سوره حمد، در اول قرآن ، قرار گرفته و ممکن است علت آن فراگیر بودن ، این سوره باشد. زیرا این سوره ، با داشتنِ فقط هفت آیه ، تمام مطالب قرآن را، در برگرفته است . چونکه ، قرآن شامل تحمید، تمجید، تسبیح ، تقدیس ، تهلیل ، شکر، ثناء و تکبیر است ، و همه اینها، در کلمه (( حمد )) مندرج است . همچنین ، بیان ارزاق ، اِنعام ، احسان...
-
اطاعتِ مخلوق تا کجا؟
1388,07,19 06:39
پاسخ مثبت و نامحدود به غرایز حیوانی، تامین رفاه و خوشبختیدنیوی و رسیدن به خواستها و خوشیهای مادّی که در بسیاری از انسانهاعالیترین هدف قرار داده میشود؛ و آنچه در انسان محوری و انسانگراییامروز به عنوان آرمان بشریت مطرح میشود نتیجة اشتباهِ انسان در شناخت وتشخیص خودِ اصیل و خویشتن...
-
تجسّم عمل
1388,07,18 22:11
بر اساس تطابق عوالم هستی ، در بازگشت انسانبهسوی خداوند، اوصاف، اعمال و عقاید انسان در عوالم بعدی متمثّلبوده و تجسّم دارد، حال چه این صفت یا عمل یا عقیده خوب باشد چهبد، با توجه به حقیقت تطابق عوالم وجود، هر چه انسان دارد از عالم وعوالم بالاست. یعنی، آدمی هر چه از اصل وجود و...
-
منشاء عصمت از گناه
1388,07,18 19:15
انـسـان ، مـوجـودى آزاد و انتخابگر است و کارهایش را بر اساس سود و زیان یا مصلحتى که در انـجـام یـا تـرک آن مى بیند انتخاب مى کند. از این رو، آگاهى و تشخیص نیک و بد نقش مهمى در انتخاب او دارد. افـراد مـردم از نـظـر درجـه ایمان و توجه به آثار گناه متفاوتند؛ هر اندازه ایمانشان قویتر و تـوجـه آنـهـا به زیان گناهان بیشتر...
-
شعر
1388,07,18 16:48
-
دعای عابد
1388,07,18 13:10
عابدى ، در دعاى خویش ، چنین مى گفت : خدایا! مرا به آتش انداز! که چون منى ، جراءت آن ندارد که از تو بهشت خواهد . پ ن – امروز کشف کردم که علت سووال ملایک از خدا وند مبنی بر فساد آدمی در زمین . آگاهی آنان به خاصیت مواد ، زمین وفساد پزیری ان بوده است !!!
-
هر ناشسته رویى...
1388,07,18 08:15
نقل است که بایزید را پرسیدند که این درجه به چه یافتى و بدین مقام از چه راه رسیدى؟ گفت: شبى در کودکى، از بسطام بیرون آمدم . ماهتاب مىتافت و جهان آرمیده بود. به قدرت خدا، جایگاهى را دیدم هژده هزار عالم در جنب آن، ذرهاى مىنمود . سوزى در من افتاد و حالتى عظیم بر من غالب شد . گفتم: (( خداوندا!درگاهى بدین عظیمى و چنین...
-
عصمت
1388,07,17 23:09
عصمت یعنى مصونیت از گناه و اشتباه ، پیامبران نه مرتکب گناه مى شوند و نه در کار خود دچار خـطا و اشتباه مى گردند، پیراستگى آنان از گناه و اشتباه ، حد اعلاى قابلیت اعتماد را به آنها مى دهد. ایـنـک مى پرسیم که این مصونیت از گناه از کجا سرچشمه گرفته است ؟ آیا آنان همچون سایر انـسـانـها نیستند که از غرایز و شهوات برخوردار...
-
مورچگان فیلسوف !
1388,07,17 15:52
مورچهاى بر صفحه کاغذى مىرفت . از نقشها و خطهایى که بر آن بود، حیرت کرد . آیا این نقشها را، کاغذ خود آفریده است یا از جایى دیگر است؟ در این اندیشه بود که ناگاه قلمى بر کاغذ فرود آمد و نقشى دیگر گذاشت . مور دانست که این خط و خال از قلم است نه از کاغذ . نزد مورچگان دیگر رفت و گفت: مرا حقیقت آشکار شد . گفتند: کدام...
-
تغییر ترکیب جمعیتی مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی
1388,07,16 23:46
این گزارش حاکی است: حدود 317 میلیون مسلمان ـ معادل یک پنجم کل جمعیت مسلمانان جهان ـ در کشورهایی زندگی می کنند در آن اقلیت هستند و اسلام دین اصلی آن کشور نیست. سه چهارم اقلیت های مسلمان جهان ـ به شرح زیر ـ در پنج کشور غیر مسلمان ساکن هستند: هند (161 میلیون)، اتیوپی (28 میلیون)، چین (22 میلیون)، روسیه (16 میلیون) و...
-
رابطه با خدا و مردم
1388,07,15 21:55
امام علی (ع) : مَنْ اَصْلَحَ ما بَیْنَهُ وَبَیْنَ اللّهِ اَصْلَحَ اللّهُ ما بَیْنَهُ وَبَیْنَ النّاسِ (نهجالبلاغه ـ حکمت89) کسی که آنچه را بین او و خدا است اصلاح کند، خداوند آنچه را بین اوو مردم است اصلاح میکند. یکی از خصوصیات «انسان» زندگی اجتماعی است و لازمه زندگیاجتماعی، روابط...
-
معجزه
1388,07,15 16:08
معجزه کار خارق العاده اى است که از طرف پیغمبر صورت مى گیرد و بدین وسیله افراد عادى را از انجام آن در موضع ناتوانى و عجز قرار مى دهد، پیامبر به فرمان خدا، براى اثـبـات ارتـبـاط خـویـش بـا خداوند و حقانیت ادعاى خویش معجزه اى انجام مى دهد. هـر پـیـامـبـرى که از جانب خداوند مبعوث مى شود از قدرت و نیرویى خارق العاده...
-
دعاى مؤ منان راستین
1388,07,15 10:12
خداوند متعال گهگاه در قرآن کریم از وضعیت روحى و روانى مسلمانان در آغاز اسلام یاد مى فرماید و در حقیقت به مسلمانان در تمام زمانها و مکان ها آموزش مى دهد که اینگونه باشید. یکى از آن موارد دو آیه سوره بقره است . مى فرماید : پیامبر به آنچه بر او نازل شده از جانب خداوند ایمان آورد و نیز مؤ منان همه ایمان آوردند به خدا و...
-
وحى چیست ؟
1388,07,15 08:03
وحـى بـه مـعـنـاى ، سـخـن و پـیامى است که پنهانى و با اشاره ادا شود به گونه اى که تنها مـخاطب و گیرنده وحى از مفهوم و محتواى آن پیام آگاهى یافته و مقصود فرستنده را دریافت مى کند. پـیـامـبـران بـا اسـتـعـدادى که دارند، پیامهاى ((وحى )) را از مبداء آفرینش دریافت مى کنند. این پـیـامـهـا چـنـان روشـن و روشنگرند که سراسر...
-
الاما رحم ربی
1388,07,14 19:43
موقتی خلوتی دست می دهد، خودم با خودم! تنها می شوم . می گویم فلانی ؛ حقیقت تو برای خدا وتا حدودی برای خودت معلوم است . بیار چه داری ؟ اعمالم را مرور می کنم ، مثلا اعمال خوبم را ؛ یکی برای ... بوده ، آن یکی برای خواستن چیزی ، دیگری برای حفظ ظاهر، بعدی براساس عادت ... پس چه برای بندگی و خدا بوده است؟ ای خدای مهربان ؛ با...
-
ناخلف باشم اگر من به جوى نفروشم
1388,07,14 17:33
چهل بار، حج به جا آورده بودم و در همه آنها، جز توکل زاد و توشهاى همراه خود نداشت . در آخرین حج خود، در مکه، سگى را دید که از ضعف مىنالید و گرسنگى، توش و توانى براى او نگذاشته بود . شیخ که مردم او را (( نصر آبادى )) خطاب مىکردند، نزدیک سگ رفت و چاره او را یک گرده نان دید . دست در کیسه خویش کرد؛ چیزى نیافت . آهى...
-
هدایتِ ویژه انسان
1388,07,14 15:30
همه پدیده هاى جهان از نوعى هدایت برخوردارند و راهى را که خداوند پیش رویشان گشوده است مـى پیمایند. در این میان خداوند انسان را در راهى نگذاشته است که به اجبار آن را طى کند بلکه انسان را موجودى مختار و آزاد آفـریده تا راه تکامل خویش را از بیراهه ها بازشناسد و آزادانه در آن قدم گذارد، انسان آزاد است که از مسیر رشد، هدایت...
-
جهاد اوسط واکبر
1388,07,14 07:44
عارف نامدار شیعی مرحوم سید حیدر آملی می گوید: آنچه را دیگران جهاد اکبر می دانند ، در واقع جهاد اوسط است و جهاد اکبر چیزی دیگر است. زاهد وعابد که با نفس مبارزه می کند رعایت مسایل اخلاقی و دوری از معاصی را جهاد اکبر می داند. استاد جوادی آملی در توضیح این معنا می فرماید " آن جا که مصاف عشق و عقل است و سالک عارف ،...
-
تنها نیروی عشق حقیقی است که راه وصول به خدا را باز مینم
1388,07,13 20:34
راه ، راه پیامبران و برگزیدگان جهانیان است. بسیار خطیر و دقیق است . عشقبازی با خود مقام حضرت حیّ ذوالجلال و الواحد القهّار است. چقدر عظیم و خطیر و در عین حال چقدر دارای شور و شوق عشق و تَیَمان است که نتیجه و خلاصة اعمال کائنات و افضل از عبادت ثقَلیْن میباشد. فقط نیروی عظیم عشق است...
-
مسیر کمال
1388,07,13 18:28
اسلام همه را دعوت به حرکت مى کند، حرکت تکاملى ، مى گوید: بالاتر بروید و چیز بفهمید! وقتى مى توانى با معارف اسلام آشنا شوى که در مسیر انبیا باشى . وقتى مى توانى با معارف اسلام اشنا باشى که در حرکت الى الله کامل شوى . از مسیر تکامل حرکت کنید و بدانید که راه منحصراست به مسیرى که انبیا از آن مسیر رفتند و آن کارها را هم...
-
چرا عدل از اصول دین است ؟
1388,07,13 15:44
عدل یکى از صفات خداوند است و خدا همچنان که دانا و توانا و شنوا و بینا است ، عـادل و دادگـر نـیز هست . حال این سؤ ال مطرح مى شود که چرا از میان همه صفات خداوند، صفت عـدل از اصـول دیـن شـمـرده شـده اسـت ؟ در پـاسـخ مـى گـویـیـم : عـلت اصـلى ایـن کـه شـیـعـه عـدل را از اصـول دیـن دانـسـتـه ، اخـتـلاف شـدیـدى اسـت کـه...
-
ریا بر سر سفره
1388,07,13 11:26
زاهدى، مهمان پادشاهى بود . چون به طعام نشستند، کمتر از آن خورد که عادت او بود و چون به نماز برخاستند، بیش از آن خواند که هر روز مىخواند، تا به او گمان نیک برند و از زاهدانش پندارند. وقتى به خانه خویش بازگشت، اهل خانه را گفت که سفره اندازند و طعام حاضر کنند تا دوباره غذا خورد. پسرى زیرک و خردمند داشت . گفت: (( اى...
-
امر به ذکر خداى تعالى در صبح و شام - تفسیر آیه 205 اعراف
1388,07,13 09:54
در آیه امروزی ، ذکر و یاد پروردگار را بدو قسم تقسیم کرده است، یکى توى دل و یکى به زبان و آهسته ، آنگاه هر دو قسم را مورد امر قرار داده ، و اما ذکر به صداى بلند را مورد امر قرار نداده بلکه از آن اعراض کرده ، و این نه به خاطر ذکر نبودن آن است ، بلکه به خاطر این است که چنین ذکر گفتنى با ادب عبودیت منافات دارد، دلیل این...
-
عشق حقیقی و مجازی
1388,07,12 21:20
هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن از آنجا که هر کمالی نسبت به کمال بالاتر از خویش ناقص است، عشق در هر مرتبهای به مرتبه بالاتر از آن تعلق خواهد گرفت و چون بالاترین مرتبه کمال، کمال حضرت حق است پس معشوق حقیقی، ذات حضرت حق بوده و عشق حقیقی عشق به ذات او خواهد بود و بقیه عشقها و معشوقها به صورت...